Jak mądrze korzystać ze sztucznej inteligencji? - Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica

Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica Aktualności Jak mądrze korzystać ze sztucznej inteligencji?

Jak mądrze korzystać ze sztucznej inteligencji?

Od września tego roku w Szkole Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku obowiązuje Regulamin korzystania ze sztucznej inteligencji w procesie kształcenia. Jest to jeden z pierwszych tak kompleksowych dokumentów w Polsce, który wyznacza standardy mogące wkrótce stać się normą na innych uczelniach.

Jako Uczelnia jesteśmy świadomi przemian technologicznych i rosnącej roli sztucznej inteligencji w nauce i pracy. Chcemy wspierać rozwój osobisty i zawodowy studentów oraz kadry poprzez kształcenie nowoczesnych kompetencji cyfrowych. Uznajemy sztuczną inteligencję za narzędzie wzmacniające proces kształcenia, a nie zastępujące samodzielność, rzetelność i twórczy wysiłek człowieka. Dlatego przyjęto zasady odpowiedzialnego, etycznego i zgodnego z prawem korzystania z SI, oparte na uczciwości akademickiej, transparentności, ochronie prywatności i danych, dostępności oraz równości szans.

Za nami pierwsze z cyklu szkoleń, tym razem dla pracowników, mające na celu przybliżenie elementów składowych wprowadzonego Regulaminu. Studenci będą zaznajamiać się z tymi zagadnieniami odpowiednio na przedmiotach ABC studiowania oraz Kształcenie ustawiczne i kariera zawodowa.

Należy pamiętać, że narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, takie jak ChatGPT, stały się nieodłączną częścią studenckiej rzeczywistości. Pomagają pisać, tłumaczyć, programować i szukać informacji, stwarzając jednocześnie poważne dylematy dla uczelni. Jak odróżnić samodzielną pracę od tej wygenerowanej przez algorytm? Czy używanie AI to już oszustwo?

Przyjęty regulamin to nie chęć walki z technologią, ale dojrzała próba jej mądrej i etycznej adaptacji w środowisku akademickim. Zamiast udawać, że problem nie istnieje, uczelnia stawia na jasne zasady, które mają chronić wartość samodzielnej pracy intelektualnej.

Kluczowe w nowym podejściu stają się transparentność, osobista odpowiedzialność i krytyczne myślenie – zarówno w ocenie treści generowanych przez AI, jak i w samym procesie korzystania z tych narzędzi. Władze Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku rozumieją, że przyszłość edukacji nie leży po stronie zakazów, ale w kształtowaniu kompetencji świadomego i etycznego korzystania z technologii.

Zobacz także

Fundusze Europejskie
Flaga Polski
UE - Europejski Fundusz Społeczny

Polityka prywatności

| Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica w Płocku.